PRO(a)ACT - 1 år senare

För ett år sedan knoppade PRO(a)ACT av till ett eget bolag och planerna inför 2020 var stora. Men hur har allt gått egentligen? Det får ni svar på genom en favorit i repris: i en intervju med produktägaren, Kim Grandell!

Q: Det var ett år sedan förra intervjun och min självklara fråga är naturligtvis: hur har det gått under det gångna året?

A: För ett år sedan tog vi beslutet att testa vingarna för att se om vi kunde stå på egna ben. Tittar jag tillbaka och reflekterar så är mitt svar: ja, vi kan inte bara stå på egna ben utan vi har även lärt oss att gå. Vi har haft en tillväxt på 150% för vår molntjänst PRO(a)ACT och konsulting kopplat till tjänsten har givit oss möjligheter att stötta kunderna ytterligare.

Q: Hur har bolaget utvecklats mer specifikt?

A: Vi har haft en kraftig ökning av kunder (vilket är jättekul), något som drivit oss att smörja in vårt maskineri för att agera ännu snabbare. Vi har en smidig onboarding där vi har hjälpt en kund att komma igång på en dag, vilket jag bedömer som unikt.

Vi har flyttat fram våra positioner inom marknadsföringen där vi numera är mycket mer närvarande på fler ställen. På LinkedIn hade vi enbart ett 30-tal som följde oss och nu har vi en bra bit över 300 följare. Vi ser också en signifikant ökad trafik på vår hemsida och en allmän tydligare kännedom om PRO(a)ACT. Mycket av det är tack vare en medveten satsning och att vi valt ut strategiska partners i form av Microsoft, e-Avrop och AFRY.

Q: Hur påverkas PRO(a)ACT av Coronapandemin?

A: Svårt att säga som bolag. Vi har haft en bra tillväxt men med stor sannolikhet skulle den kunnat vara ännu högre, däremot har vi dock begränsat med bandbredd. Då kundnöjdhet är A och O för oss är det avgörande att vi levererar den kvalitén kunderna förväntar sig, för att kunna växa med fortsatt grym kundnöjdhet.

För våra användare är det en förutsättning att PRO(a)ACT är en modern molntjänst som går att nås var man än befinner sig, det gäller både på kontoret och hemma vilket är extra viktigt nu under Covid-19 eftersom de flesta arbetar hemifrån.

Q: Vart kommer fokus att ligga framöver?

A: Vår mission är fortfarande att hjälpa inköpare och upphandlare att lättare ta beslut genom att omvandla data till insikter. På senare tid har vi även identifierat att många av våra kunder även vill ha stöttning i att omvandla deras insikter till konkreta aktiviteter. För att möta deras behov kommer vi tillsammans med vårt nätverk innehållande kompetenser som kompletterar oss, erbjuda helhetslösningar inom inköpsanalys. Det kan handla om dataintegrationer, accelerera med AI, inköpskonsulting och utöver vår ledande molntjänst PRO(a)ACT, även erbjuda skräddarsydda lösningar.

Vi funderar alltid på nya funktioner och tjänster där vi kan stötta inköparens vardag och vi får se vilka förslag som tillslut lämnar idéstadiet. Ett område vi satsar på är hållbarhet, något vi har stor erfarenhet från via olika kundprojekt. Vi har investerat mycket arbete i vår miljöspend, en ledande funktion som vi kommer rulla ut till våra kunder inom kort.

Utvalda inlägg: